HR en de Banenafspraak
Deze week verscheen het magazine van VNO-NCW. In dit magazine een bijdrage aan het artikel over HR en de Banenafspraak door Marc Christiaens.
Werkgever centraal
Veel werkgevers willen wel, maar weten niet hoe ze succesvol invulling kunnen geven aan de Banenafspraak. Door de vragen van werkgevers centraal te stellen en HR te betrekken bij het proces, vergroten werkgeversservicepunten de kans op succes.
“Het belang van de doelgroep staat natuurlijk voorop. Minstens zo belangrijk bij het invullen van de Banenafspraak zijn de vragen van werkgevers. Werkzaak Rivierenland, het werkleerbedrijf in de regio Rivierenland, stelt in haar aanpak werkgevers centraal.
Accountmanagers bezoeken bedrijven en kijken samen met het management en de HR-afdeling hoe het aannemen van mensen met een arbeidsbeperking past in de visie en het personeelsbeleid van het bedrijf. De focus ligt sterk op de branche en de toegevoegde waarde voor de organisatie, en natuurlijk op de manier waarop Werkzaak Rivierenland kan helpen. Begeleiding bij HR-vraagstukken, advies over subsidies en opleiding en scholing van werknemer én werkgever zijn onderdeel van onze dienstverlening.
Vooral over dat laatste zijn werkgevers erg verrast: leidinggevenden krijgen training in het begeleiden van mensen met een arbeidsbeperking. Mooie bijkomstigheid is dat medewerkers automatisch ook naar hun eigen functioneren gaan kijken waardoor uiteindelijk de hele organisatie profiteert. Een aanpak die werkt, want van de 2.500 mensen in het doelgroepregister van de Banenafspraak zijn er inmiddels 1.000 aan het werk. Regio Rivierenland presteert daarmee het beste van de 35 arbeidsmarktregio’s.”